Service af Peugeot på autoriseret værksted og ESP / ASR System Fault

Skal serviceeftersyn af din bil laves på et autoriseret værksted, eller skal du blot vælge et uautoriseret (og ofte billigere) værksted?
Dette er et spørgsmål, som bliver diskuteret flittigt på diverse autofora på nettet og i medierne.
Her kan du læse mit bud – og nej, jeg er ikke ansat i bilbranchen, så det er derfor en 100% uvildig vurdering.

Peugeot 207 CC HDi fra American Auto, Peugeot i Viby

Jeg har en Peugeot 207 CC HDi 1,6 110HK, som jeg købte fra ny i november 2007 hos American Auto / Peugeot i Viby J ved Århus.

Jeg har altid fået lavet serviceeftersyn af bilen hos Peugeot i Viby, og det har siden hen vist sig godt at kunne svare sig…

Jeg er klar over at ethvert værksted må udføre serviceeftersyn, uden at garantien bortfalder inden for garantiens periode på 2 år hos Peugeot.
Min Peugeot 207 CC har i dag (jan 2011) gået 83.000 km, og jeg har i skrivende stund haft den i godt 3 år.

Depollution System Faulty / EGR ventil og ESP fejl

I efteråret 2010 – ca 1 år efter garantiens udløb – dukkede der pludselig en ESP fejl op i bilen infodisplay: ESP / ASR System Fault
Jeg håbede at fejlen måske forsvandt af sig selv, hvilket den velkendte fejl Depollution System Faulty ofte har gjort. Depollution System Faulty er en fejl i bilens udstødningssystem, og kan ofte fjernes ved at køre en tur på motorvejen i høj fart, hvis den da ikke går væk af sig selv. Problemet er at EGR ventilen kokser til.
I garantiperioden havde jeg min 207 CC til reparation gentagne gange for denne fejl, og til sidst udskiftede Peugeot Viby den såkaldte EGR ventil på garantien. Siden har jeg ikke set Depollution System Faulty fejlen en eneste gang. Dejligt – men også bøvlet med ca 5 værkstedsbesøg før fejlen blev lavet.




ESP / ASR System Fault – Fejl i ESP boksen

Men tilbage til ESP fejlen… Som sagt dukkede ESP / ASR System Fault blot op en morgen jeg skulle køre på arbejde, og den forsvandt altså ikke af sig selv.
Jeg begynder derfor at Google mig frem til andre Peugeot ejere, som har oplevet samme fejl.
Til min overraskelse opdager jeg at mange ulykkelige Peugeot 207 ejere har måttet betale ca 15.000,- kr for at få udskiftet ESP boksen!
Jeg er medlem af FDM, og i deres forum læser jeg at enkelte Peugeot ejere har fået udskiftet ESP boksen på garantien, selvom garantien var overskredet med et par dage.
Men da min Peugeot 207 CC godt er 3 år gammel, så udløb garantien for over 1 år siden. Det så derfor sort ud…

Jeg kontakter Peugeot Viby, hvor jeg har købt bilen, og fortæller om min situation.
Jeg er grundet EGR fejlen – samt en fejl med nogle raslende lyde fra tagmekanismen – et kendt navn/ansigt derude.

Ved bestillingen af serviceeftersynet fortæller jeg naturligvis om ESP fejlen, og siger også at jeg har læst på nettet at det er en meget velkendt fejl, som mange Peugeot ejere desværre kender.
Vi taler dog ikke om pris, garanti eller lignende.

Dagen hvor jeg skal hente bilen ringer de fra værkstedet, og fortæller at det er ESP boksen der skal udskiftes. Prisen på en ESP boks med montering havner på ca 15.000,- kr inkl moms.
Jeg svarer at jeg er FDM medlem, og kan se at andre Peugeot ejere med samme fejl på deres bil har fået udskiftet ESP boksen pr kulance. Derudover nævner jeg at jeg desuden har haft rigtig mange besøg på værkstedet i min bils levetid (bl.a. det med EGR fejlen). Samtidig er alle serviceeftersyn lavet hos netop Peugeot i Viby.
Mekanikeren siger derefter at han vil ringe tilbage lidt senere.




God service hos Peugeot i Viby

Mekanikeren ringer tilbage, og foreslår at hvis jeg betaler arbejdstimerne, så betaler værkstedet ESP boksen. Dvs jeg slipper med at skulle betale ca 2.500,- kr.
Han oplyser mig desuden at kulancen udelukkende er fordi jeg har været en loyal kunde, som kun har fået lavet mine serviceeftersyn på dette værksted.

Jeg takker naturligvis ja til dette tilbud, og konkluderer dermed at det KAN svare sig at få lavet service på et autoriseret værksted.
Om det så kun er Peugeot i Viby der vælger at lave denne ESP fejl pr kulance ved jeg ikke.
De hyppige værkstedsbesøg kan også have sin indvirke, samt at jeg tidligere har haft en Peugeot 206 CC, som fik lavet et serviceeftersyn til 20.000,- på samme værksted.

Dog er jeg overbevist om at der ikke havde været nogen form for kulance, hvis jeg havde så meget som nærmet mig et uautoriseret værksted.
Min erfaring går derfor helt i spænd med det gamle ordsprog: Glæden over en lav pris er hurtigt glemt i forhold til ærgrelsen over en dårlig kvalitet!
Så tænk dig om, før du får lavet dine eftersyn på et uautoriseret værksted! Det kan i længden blive en dyr fejltagelse…




Læs også:
Peugeot 207 CC test og anmeldelse

Har du kommentarer eller spørgsmål til dette indlæg, så deltag i debatten herunder.

9 tanker om “Service af Peugeot på autoriseret værksted og ESP / ASR System Fault”

  1. Jeg har personligt den oplevelse at et uautoriseret værksted klare det både billigere og bedre, jeg brugte tidligere kun autoriseret peugeot værksted, de havde blandt andet røget i min ikke ryger bil, glemt at spænde noget fast på bremserne , så de næsten faldt af under kørslen, erter jeg er begyndt at komme hos Humlebæk Auto, har der ingen problemer været og jeg spare op til 40% i forhold til før.

  2. Som du nævner ESP boks fejlen er en general Peugeot 207 fejl som mange bliver ramt før eller senere. I dag det var så min tur. En fabrik fejl, som jeg vil mene at skulle rettes på samtlige 207er.

    Ud fra min oplivelse med Peugeot, det bliver nok min sidste peugeot

  3. 21/4 2013
    Hej alle
    Så blev det min tur ( esp/asr system fejl ) på min peugeot 207 sw HDI 92 hk fra 30 nov 2010, altså 5 måneder over garanti udløb.
    Bilen er sendt til Peugeot i Frederikshavn, håber på de giver kulance da jeg først nu er blevet klar over at det er en fabriksfejl der er på alle Peugeot 207 biler.
    Hvem har lige 15000kr
    Krydser finger for det er en anden fejl.

  4. Jeg er den knap så fornøjede ejer af peugeot 207 sw 1,6 HDI fra 2010 kørt 97.000 km. Jeg oplever samme fejl mht anti-pollution system. Den poppede op første gang sidste år, og det autoriserede værksted i Randers, hvor jeg har fået samtlige services, valgte at slette den fra computeren under betegnelsen periodefejl. Nu popper fejlen op igen og dette skal nok laves. Desværre er denne fejl faldet i baggrunden for en ny noget større fejl. I lørdags mistede vi servoen i bilen, computeren skriver powersteering faulty, og bilen er voldsomt tung at bokse med.
    Vi har været til det samme værksted, og fået prisen 25.000 kr hvor skift af tandstang og 100.000 kr. service er med. værkføreren blev enig med mig i at det var for mange penge og han ville finde en brugt tandstang, da nyprisen ligger på 13.000 plus moms. han har fundet en brugt til 6000 kr (hvilket jeg stadig synes er for dyrt) og vi ligger nu på en samlet pris på 14.000 kr.
    Desværre er værkstedet ikke der hvor vi købte bilen. Vi købte bilen i peugeot Haderslev. Dem har vi taget en snak med omkring urimeligheden i, en 3 år gammel bil skal have en sådan udskiftning allerede. De var fuldstændig kolde overfor noget som helst i og med, at det ikke var dem der havde foretaget servicen og bilen var over 2 år gammel. Det sidste argument skød de selv til siden da de reelt ville have foretaget kulance hvis servicen havde været ved dem.
    Kæresten og jeg tager i eftermiddag ned til værkstedet og snakker afslag med værkstedet, det er vi meget spændte på.
    Det skal siges at jeg har været fuldt ud tilfreds med værkstedet indtil videre, det eneste jeg kan sætte på dem er, at de glemte at skifte pære på den til sidste service, men lad os lige bliver hurtigt enige om, at peugeot 207 (og lavere) ejere bliver ret habile i at skifte deres egne pærer.
    Jeg skal dog sige at jeg bestemt ikke er tilfreds med peugeot Haderslev da de ved vores køb, ikke havde justeret serviceeftersyns kilometertallet i bilens computer, hvilket betød at jeg aflevere bilen alt for sent til service, da reglerne var ændret 1. januar 2010. Så hjælper deres mangel på hjælp og service i denne nuværende situation ikke på mine tanker omkring dem.
    Jeg kommer med en opdatering når vi ved andet omkring bilen.

  5. Hermed endnu en historie fra en 207 1.6 HdI årgang 2006 ejer med ESP/ASR fejl.
    Fejlen kom pludeslig en dag, ved opstart på vej hjem fra job. Jeg bemærkede at pærene i AC og recirkulation gik samtidig med at ESP/ASR fejlen kom.
    Kørte bilen til autoriseret forhandler – for at få lavet en diagnose test… nogle timer senere, ringede de og fortalte at mit Com2000 modul var årsagen og derfor skulle skiftes ca. pris 3300,-
    Hentede bilen efterfølgende og kørte bilen hjem i garagen.
    Om morgenen den næste dag – var fejlen tilbage igen!?
    Ringede til værkstedet og det kunne de ikke forstå… så jeg fik en ny tid til rep.
    Men inden jeg kom så langt… googlede jeg lidt omkring det famøse problem, jeg ville jo helst gerne undgå at få installeret en ny ESP boks!
    Læste et sted, at en havde tjekket samtlige sikringer om de nu også virkede… så det gjorde jeg også straks… BOM fandt en sikring, der ikke var som den skulle… og nu kører bilen igen uden fejl – dog med en noget snydt Peugeot ejer bag rattet!
    For kan det virkelig passe at et autoriseret værksted ikke tjekker dette??? Eller som første indskydelse ved opringningen efter rep. spørg “har du tjekket sikringerne?”
    Jeg er bange for at havde de fået lov til at få fingrene i min bil igen – var der bare blevet puttet mere isenkram ind i den, som jeg muligvis ikke havde behov for!?

  6. Jeg købte også en 207CC 1.6HDI 110hk i 2007 i august hos Peugeot i Hjørring. Jeg oplevede nøjagtig det samme, men først oktober 2010. Jeg fik den lavet for 8.000kr hos Peugeot i Helsingborg. De ville have 15.000kr hos Peugeot overalt i DK. Det er en konstruktions fejl i ESP boxen idet EGR ventilen fejler (sidder i bremsesystemet). På verdensplan har Peugeot tjent tykt på at skifte op mod 40.000 boxe !!!!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.