Skal du have en lækker bil der vækker opmærksomhed, og som samtidig er til at betale sig fra, så overvej en Rover Mini.
‘Den nye’ Mini har efter min mening ikke den rigtige charme (og samtidig en ret høj pris), men ‘den gamle’ Mini er faktisk blevet produceret frem til ca år 2000, så du kan lave et smart lille trick, og købe en ‘ny gammel Mini’.
Grundet at den gamle mini er blevet produceret frem til årtusindskiftet, så vil du derfor erfare at værkstedsmanualen løber helt fra årgang 1959 til 2001!
PRISER PÅ ROVER MINI
En Rover Mini fra 90’erne koster brugt ca mellem 25.000,- og 75.000,- kr, og som regel er der en 10-20 stykker til salg her i Danmark.
Jeg gav selv 50.000,- for min Rover Mini 1,3 SPI ’93 British Open, dog i en ikke helt perfekt stand, men med rep/service for godt 15.000,- kr, så var den i tip-top stand igen.
MOTOR OG KABINE
Motoren i min Rover Mini er en 1,3 single point injection (SPI). Der er monteret diverse tuning og styling dele, men udseendet er holdt rimelig standard.
Tuningen af motoren er et såkaldt 85HK Stage 3 tuningskit fra Mini Sport i UK.
Da jeg købte vognen var den ikke justeret særlig godt ind, men i skrivende stund står den hos en erfaren og yderst kompetent Mini entusiast, og han skal nok få den til at spinde.
Mht styling, så er der en komplet justerbar undervogn, og nogle meget brede fælge fra Ultralite.
Kabinen er med de originale beige lædersæder, det store elektriske soltag og interiøret er af massivt nøddetræ – dette er standard i denne Rover Mini British Open model, som kun er lavet i 1.000 eksemplarer.
Hold da kæft hvor den flot din bil! Jeg leder med lys og lygte efter en selv.
Tak tak – nu er den kommet ud af vinterhi. Det blir en god sommer 🙂
hold da kæft hvor er den bare flot,Jeg har også sådan en bare ikke nær så flot.PS.hvor køber du reservedele til sådan en rover minni .
Tak tak, jeg køber som regel dele fra MiniSpares.com – de er ret billige
Hej Tobias.
Jeg er nu ejer af denne bil. og er vældig glad.
Men jeg kan ikke finde ud af hvordan motoren er stykket sammen. har du noget billede af motoren imens du havde den? ved du om stage 3 sættet er afmonteret?